Underviser og coach

Det er sjovt at undervise. Det er spændende at coache. Jeg laver kurser, er faktisk noget af en kursussnedker, og jeg tilrettelægger coachingforløb – i journalistik, sprog, kommunikation, pædagogik. Herhjemme og i udlandet.

Menukort

Se mit menukort på www.KommunikerBedre.dk – her er en tapas-menu med kurser i alt fra dokumentation til kurser i humor og nye medier.  Det er en platform for kommunikationskurser, som jeg har sammen med to makkere, en kommunikationsmand og en komiker.

Katalysator

Det fedeste ved at undervise og coache er dialogen, kontakten med dem, der skal lære noget. Kun her kan man fornemme, om det rykker. Resten sker på længere sigt, mellem modulerne, efter forløbet… ansvar for egen læring. Når det lykkes, er læreren bare et heldigt vidne.

Forandring

Undervisning og coaching skal føre til den ønskede forandring. Ellers er det ligegyldigt. Ligegyldig undervisning er i bedste fald underholdende, i værste fald desillusionerende. Det samme gælder coaching.

Målsætning

Der er altså ingen fribilletter. Vi bliver enige om målet fra starten, hvad enten det drejer sig om viden, færdigheder eller bevidsthed, med hensyn til for eksempel forståelse, motivation eller roller. Med tydelige mål kan vi let evaluere, om vi gør fremskridt. Ellers er det pengene tilbage (og her skal der stå noget med småt om den kursuskontrakt, vi indgår, om ansvar for egen læring og alt det der…) 🙂

Metoder

Læringsstile, undervisningsdifferentiering, dialogbaseret undervisning, learning by doing – det handler om at engagere deltagerne og møde dem, hvor de er. Mit teoretiske og praktiske udgangspunkt er David Kolbs læringscyklus og de fire tilknyttede læringsstile: Aktivistens, reflektorens, teoristens og pragmatikerens.

Chefer

Vi kender det godt: At være på kursus, lære noget nyt, og så komme hjem og opdage, at det hele fortsætter, som
det plejer. Problemet ligger hos cheferne, der glemmer deres eget ansvar. Det er ikke nok, at medarbejderne udvikler sig; cheferne skal også sikre, at strukturer og arbejdsmåder fastholder og nurser medarbejdernes udvikling.

På dette dobbelte niveau arbejder jeg allerhelst – med at tilrettelægge skræddersyede undervisnings- og coachingforløb, der indbefatter arbejdspladsudvikling.

Comments are closed.