Pr og kommunikation

For en god journalist er kommunikation et spørgsmål om vinkling: En vinkel er en påstand, som modtageren kræver belæg for! Bingo.

Pr og kommunikation er et elementært spændende spil mellem en afsender, en sag og en modtager.

Forarbejdet er det vigtigste: Hvad er det, du vil opnå? Kom til sagen! Og hvem er det, du vil have fat i? Find formål og målgruppe.

Det handler om vinkling

Udfordringen er at finde netop de påstande om sagen, som interesserer modtagerne så meget, at de vil have mere at vide – og læser videre. Det er det, journalistisk vinkling kan: Skabe interaktion i en envejs-kommunikation.

Jeg er en ørn til at vinkle, og jeg er vild med forandring. Derfor kan jeg uden pral sige: Mine pressemeddelelser ryger i medierne, og mine budskaber bliver læst og set og hørt.

Hellere proaktiv end reaktionær. Når en del kommunikation handler om damage-control, er det fordi forandringen kom for sent. Jeg laver gerne damage-control, men så handler det mere om at rette op og vinde tid til forandring end om at dække fejlene til. Bedre sent end aldrig!

Jeg laver ikke hvad som helst

Reklamer ved jeg ikke så meget om. Jeg tror heller ikke så meget på dem, som reklamefolkene gør.

Jeg laver ikke PR for hvem som helst eller for hvad som helst. Der skal være en fornuft i den ønskede forandring, og den må ikke være… tja, skadelig, ”do no harm”.

Disclaimer: Hvis ikke melet i posen er almindeligt rent, så find en anden konsulent, eller endnu bedre, en advokat. Ikke for at være hellig, men hvis hensynet til offentlighedens ”ret til at vide” vejer tungere, så holder jeg jo med offentligheden.

Comments are closed.