Underviser og coach
Det er sjovt at undervise. Det er spændende at coache. Jeg laver kurser, er faktisk noget af en kursussnedker, og jeg tilrettelægger coachingforløb – i journalistik, sprog, kommunikation, pædagogik. Herhjemme og i udlandet.
Se mit menukort på KommunikerBedre.dk – her er en tapas-menu med alt fra kurser i ”Dokumentation, der virker” til en workshop i at bruge ”Humor som værktøj til mere effektiv kommunikation”.
Det er en platform for en lang række kommunikationskurser, som jeg tilbyder sammen med kollegaer.
Katalysator
Det fedeste ved at undervise og coache er dialogen, kontakten med dem, der skal lære noget. Kun her kan man fornemme, om det rykker. Resten sker på længere sigt, mellem modulerne, efter forløbet… ansvar for egen læring. Når det lykkes, er læreren bare et heldigt vidne.
Forandring
Undervisning og coaching skal føre til den ønskede forandring. Ellers bliver det let ligegyldigt, i bedste fald underholdende, i værste fald desillusionerende.
Målsætning
Der er altså ingen fribilletter. Vi bliver enige om målet fra starten, hvad enten det drejer sig om at tilegne sig ny viden, nye færdigheder eller en ny måde at tænke på. Med tydelige mål kan vi let evaluere, om vi gør fremskridt. Ellers er det pengene tilbage (og her skal der stå noget med småt om ansvar for egen læring og alt det der … )
Metoder
Læringsstile, undervisningsdifferentiering, dialogbaseret undervisning, learning by doing – det handler om at engagere deltagerne og møde dem, hvor de er. Jeg er certificeret træner fra David Kolbs Experiential Learning Institute i USA, og mit teoretiske og praktiske udgangspunkt er i den grad David Kolbs læringscirkel og de tilknyttede læringsstile.
Ansvar for egen læring
Vi kender det godt: At være på kursus, lære noget nyt, og så komme hjem og opdage, at det hele fortsætter, som det plejer.
Vi har ansvar for egen læring, ja, men det er chefernes ansvar at sikre forankringen på arbejdspladsen. Det handler om at lave strukturer og arbejdsmåder, der fastholder og nurser medarbejdernes fortsatte udvikling, og dermed arbejdspladsens.
På dette dobbelte niveau arbejder jeg allerhelst – med at tilrettelægge skræddersyede undervisnings- og coachingforløb, der indbefatter arbejdspladsudvikling.